söndag 1 november 2009

SOJAMARINERADE GRÖNSAKER MED CHEVRÉ OCH HONUNGSCREMÉ

Idag var det jag som stod för middagen hemma hos oss, det blev en liten egen komponerad rätt som faktiskt blev rätt lyckad. Recept är som ingenting för mig, ni vet mått och sånt, men typ söjn gjorde jag:

Sojamarinerade grönsaker:
Pumpa
Zuccini
Morötter
Färska champinjoner
Dessa hackade jag och lade i en marinad med soja, olivolja, vitlök, salt och peppar

Chevré och honungscremé
Chevréost
Turkist yoghurt
Honung
Salt
peppar
Blanda ihop allt och garnera med lite hackade valnötter, om man gillar valnötter, annars går det lika bra utan. Om man gillar chevréost så tar man mer av den och mindre av yoghurten, är man inte baouta förtjust i Chevré tar man bara lite.

Serveringstips:
Servera med skålar med olika färska grönsaker, jag hade en skål med avokado, en med tomat och en med äpplen.

Vitlökstips:
Många undviker att äta vitlök för att de vill kunna hångla efter middagen eller de kanske säger att de inte tål vitlök, men oftast är det ändå för att de vill hångla.
Och då har jag värsta tipset!
Ni vet strängen som är i mitten på vitlöken, ibland kan den vara svart, ibland grön, ibland typ vit, den ska man skära bort, den ska man inte äta. Om man gör det slipper man dels den beska smaken som vitlök ibland kan få och sedan luktar man mindre och kan hångla hur mycket man vill!! Fiffigt, eller hur?

6 kommentarer:

  1. Mändy Fiff Candy! Mkt bra vitlökstips! Alltså denna middag var något utöver det vanliga! Jag är salig. MEGA gott! En klockren kombo av sött, salt och beskt å så!
    Ett hett tips är att laga hajn maten till den man vill hångla med! Given succé!

    SvaraRadera
  2. ååå, brudar, så härligt ni verkar ha det. Å hajna som bådda me delfinen, lyllo...

    Hoppas ni har det helt underbart och gör allt roligt ni bara kan ;)

    Ballerina from "Stone Lake Hill"

    SvaraRadera
  3. Syster vilken god maträtt. Gjorde den igår utan vitlök för jag hade ingen. Annars skrämmer inte sådant mig. Jag älskar vitlök och står för det. Pumpa däremot vill jag inte våga. Känns för skrämmande.

    Allt är så fint i eran blogg och livet ser ut att levas till max. Sådant är bra. Livet! och hela den biten. Här regnar det och allt blir Livet? men det är okej. Posta gärna mer recept som är goda men skippa det här "efter behag". Det fungerade ej för Melker och det fungerar ej för mig heller. Jag är en kontrollmänniska som behöver exakta mått. Samt någon att skylla på om det blir fel.

    Ps. Längden beror uteslutande på att jag sitter med en hemtenta som ej är så rolig. Jag lovar att vara mindre expressiv i framtiden. Ds.

    Ps 2. Saknar dig! Ds 2.

    SvaraRadera
  4. Kalex my love, vilket fint inlägg, regn är fint det med emellanåt:) Lovar att skriva fler inspirerande recept och jag ska jobba på mått-frågan :)MISS u LOVE!

    Stina, som du skulle älska hajn staden, bada med delfiner och massor av roliga butiker överallt, jag skojar inte. Bondi market är som skapad för dig!

    SvaraRadera
  5. Satan vilken kock du verkar vara mändy! gillas bigtime. Synd att man är för långt bort för att smarra. Puss! /jenka

    SvaraRadera
  6. JENKA, jag lovar och laga middag åt dig nästa gång vi ses!!! PUSS PÅ DIG!

    SvaraRadera